Tänk på din framtid.

Allt detta med skolan, all press man har på sig för att få bra betyg, all skoltrötthet som man får, bara att behöva gå dit varje dag och sitta med på alla lektioner, kämpa sig genom varje lektion i hopp om att man förstår det man ska göra, klara alla prov för att man inte ska få rester i skolan. 


Allt som har med skolan att göra är så grymt jobbigt, speciellt för mig. Jag kommer inte att gå in djupare för det är något som inte vem som helst ska kunna läsa om. Men jag kan säga att det varit mycket just denna termin, för mycket egentligen. Jag vet hur det känns att komma efter, stå med uppåt 10 prov på sig på ungefär 2 veckor i slutet av terminen. Jag vet hur stor pressen är, jag vet hur det är att verkligen inte orka att sitta med på lektioner. Men en sak jag inte vet är hur det känns att vara osäker på att få G på ett betyg. 

Jag har alltid haft lätt i skolan, jag har alltid haft lätt att få godkänt och mer upp mot VG+. Men även jag har känt detta med "tänk om", tänk om jag inte klarar det eller tänk om jag inte får betyg. Man känner ju det, men efter varje prov blir man lika lättat för att allt med tänk om inte finns.


Jag säger detta till alla som känner skoltröttheten, som inte orkar med att vara i skolan för att det är jobbigt, som kanske bara inte går på lektioner för att vara cool och vara en i gänget. Men vet ni, det är inte coolt och det är inte värt att skippa även hur dåligt man än mår. För när det närmar sig slutet, man mår lika dåligt men man får ÄNNU större press.
Tänk på det, hur vill du egentligen att det ska vara. Ta all skolarbete i normal takt och man får proven lite då och då, man hinner plugga. Än att skita i allt, får all skolarbete från hela teminen i handes inom dom två sista veckorna. Tro mig, det är inte värt det.

Jag är stolt över mig själv, jag har gjort runt 7 prov nu den senaste veckan. Jag står nu inför 2 till sedan är jag klar. Det har inte varit kul, jag har pluggat. Fast jag har skitlätt för skolan och inte ens behövt öppna en bok utanför klassrummet för att klara proven på en bra nivå. Så har jag fått plugga, det är utanför mitt vanliga. 

Men tänk er som inte har så lätt i skolan, tänk hur mycket press ni får på er om jag tycker att jag har mycket nu. 


Är det verkligen värt det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback